Cart  

(empty)

Går alla turboaggregat att renovera? - Läs denna text innan du beställer en turborenovering.


Nej, tyvärr så går det inte att renovera alla aggregat även om det såklart oftast går att byta ut de flesta delarna mot nya. Dock så ökar kostnaderna snabbt och det blir då smidigare och lönsammare att välja en utbytesturbo. Om din turbo är av ovanlig modell så kan det dock ibland vara värt omfattande renovering när ny originalturbo eller utbytesturbo inte finns att tillgå.

Montera av ditt turboaggregat och följ denna guide för att själv skaffa dig en uppfattning om skicket innan du skickar in ditt aggregat. Det är ingen fara att skicka även om du är osäker. Det enda du har att förlora är eventuella fraktkostnader. Om din turbo är för skadad för en vanlig renovering kontaktar vi dig innan vi byter ut skadade delar eller föreslår en utbytesturbo istället.

1. Kontrollera kompressorhjulet. Det är det hjulet som är av aluminimum och som kommer direkt efter luftfiltret. Leta efter skador på hjulet, dessa orsakar obalans. Känn på axeln och rör den från sida till sida samt tryck och dra den "in och ut". Från sida till sida så skall det vara ett litet spel eftersom den är oljesmord. Om speler känns stort, kontrollera att vingarna inte har tagit i huset. Isåfall måste kompressorhjulet bytas vilket normalt inte ingår i renoveringen. Titta noga, det kan vara svårt att se när det är jämnslitet!

Kontrollera vingarna på komprssorhjulet på marinturbon

Kompressorhjulet ovan är helt. Hjulet får vara svart av sot och olja samt oxiderat men det är ingen fara så länge det är oskadat.

Här är en bild på ett kompressorhjul som tagit i huset pga förstort lagerspel. Det är inte säkert att det syns förren vi demonterat huset.

skadat kompressorhjul


2. Kontrollera avgassidan.
Vänd på turbon och kontrollera skicket på avgassidan där avgaserna går ut till avgassystemet. Ser turbinen hel ut? Kontrollera avståndet mellan turbinhjulet och avgshusetskant som på bilden, du behöver inte använda bladmått. Om båten gått mycket i saltvatten så kan huset utsättas av korrision och frätas sönder.


Kontrollera glapp avgashus / turbinhjul


Uppåt 1mm per sida kan vara ok. Kontakta oss med turbomodell om du är osäker. Vi kan ofta laga dessa hus! Det sker dock till högre pris eller som utbytesturbo. Turbon nedan har ett spel som är långt över gränsvärdet. Vi lyckades dock renovera denna turbo som nu är i fungerande skick igen. Vi använder då en insats av härdat stål. Resultatet blir ett avgashus som håller betydligt längre än ett original hus från Volvo Penta!

Dåligt avgashus K26


3. Kontroll av rostnivån.
Sista kontrollen du kan göra är att ta en titt på bultarna som håller ihop avgashuset med lagerhuset. Ibland är detta område mycket rostskadat. Detta kan innebära betydande merjobb med avkapning samt urfräsning och omgängning av samtliga pinbultar. För att inte samtliga kunder skall betala för eventuellt merjobb så kontaktar vi dig om så är fallet med din turbo. 

Om det ser ut som på bilden nedan så är det även stor risk att värmeskölden är ihoprostad med avgashuset inne i turbon. Det är inte säkert att turbon går att rädda. Vi kontaktar dig innan det är aktuellt innan det innebär någon merkostnad.


K26 turbo i dåligt skick.


Om du kontrollerat ovanstående punkter och inte hittat något fel på roterande delar så är din turbo ett lämpligt renoveringsobjekt. Helt säker kan vi dock inte vara förren vi demonterat ner den. Om axeln sitter fast så går turbon oftast att rädda även om turbinaxelskadaor är vanliga.

Du kan beställa renovering via webshoppen, telefon eller mail. Om du beställer via webshoppen så har du även möjlighet att beställa förbetald adressetikett.


Mvh

Marinturbo.se
Tel: 08-7393366
info@marinturbo.se

 


HemHem