Cart  

(empty)



Uppgraderingsguide av turboaggregat till Volvo Penta marinmotor.

 Volvo Penta turbomotor

Denna guide är främst till för att hjälpa dig som har en Volvo Penta marinmotor av modellerna TAMD 40-44 & AQAD 40-44 med K26 turboaggregat och inkluderar de olika modellerna inom familjen.


Uppgraderingen gäller endast turboaggregatet och är till för att hjälpa dig som ”vanlig” användare att få en förståelse för hur det fungerar med en turbomotor och om uppgradering av turboaggregatet är något som passar just din båt.

 trasig marinturbo turbinaxel

Turboaggregatet är en viktig del av din motor och det är nödvändigt att det fungerar som det ska för att motorn skall prestera som tänkt och hålla nere bränsleförbrukningen. En uppgraderad turbo flyttar oftast ner momentkurvan så att motorn snabbare kommer upp i effekt och man får bättre körbarhet och kommer mycket snabbare upp i plan/halvplan. En uppgraderingsturbo får motorn att jobba mer effektivt och kan därför även sänka bränslekostnader.

Vanliga symptom vid turboproblem är prestanda problem som minskad toppfart och
svårt att komma upp i plan. Svart eller blå rök och missljud kan vara turborelaterade problem i synnerhet i kombination av effektförlust. Bränslerelaterade problem kan ibland framstå som turboproblem. Det är därför viktigt att försöka säkerhetsställa problemorsaken innan man införskaffar sig en utbytesturbo eller renoverar det befintliga turboaggregatet, även om det ofta är det första man börjar med.

 

Utan erfarenhet kan det vara svårt att bedöma skickat på ditt aggregat, ett till synes helt aggregat kan vara defekt internt, men om man undersöker aggregatet noga utan att hitta några fel så är det lämpligast att felsöka bränslesystemet innan man renoverar eller byter ut turbon.

För lite mer information om hur du enkelt felsöker ditt Volvo Penta turboaggregat så kan du trycka på länken nedan:

http://www.marinturbo.se/cms.php?id_cms=8 (öppnas i nytt fönster)


För att kunna kontrollera om en uppgradering av din turbo är rekommenderat så måste du säkerställa vilket turbonummer du har på din motor. Det är rekommenderat att du kontrollerar detta fysiskt. Genom åren så är det många turboaggregat som bytts ut och det är inte säkert att du faktiskt har den turbon du borde ha. Om du har fler än en marinmotor så bör man även kontrollera att man har samma turbonummer på samtliga motorer.

här hittar du turbon på volvo penta motorn

Turboaggregatet är oftast enkelt att hitta. Det sitter på slutet av grenröret / avgaslimpan och har även anslutning direkt eller via rör från luftfiltret.

Titta på kompressorhuset där anslutningen från luftfiltret sitter. Där ska du ha en bricka med turbons identitet och modell. Vi föredrar att använda turbotillverkarens nummer då det garanterar att det är en identisk enhet. Om det sitter någon annan bricka än den på bilden nedan så är troligen turboaggregatet utbytt eller renoverad vid något tillfälle tidigare.



Namnplåt Volvo Penta K26 utbytesturbo


Läs av och notera turbotillverkarens (i detta fall Borg Warner för Volvo Penta) artikelnummer på turboaggregatet. Tex 53269706290.

Alla Volvo Penta aggregat av modellen K26 börjar på med nummer 5326970, och sedan skiljer sig de sista siffrorna efter de olika modellerna. Om ditt turbonummer skulle börja på 5326988 så betyder det att aggregatet är utbytt någon gång då tillverkaren gett siffrorna 970 till Volvo Penta levererade turbos och sedan 988 när den släppts till eftermarknaden som en reservdel. Enda skillnaden är att aggregat med nummer 988 i mitten inte levereras med Volvo Penta färg från tillverkaren.

Effekten som en turbon kan leverera bestäms av storleken på kompressorhjulet. Det är det hjulet som sitter i inloppet på turbon från luftfiltret. Denna drivs via en axel som har ett turbinhjul på avgassidan som träffas och drivs av motorns avgaser. Storleken på turbinen är samma i alla K26 turboaggregat men storleken på avgashusen skiljer sig.

avgashusStorleken på avgashuset räknas i CM2, det är ett mått som berättar hur ”brett” kanalen där avgaserna går in i turbon är innan de träffar turbinhjulet. Stort mått gör att det tar längre tid att fylla upp huset och därmed farten på turbinen, litet mått så får man upp farten snabbt men då kan det istället bildas mer mottryck och man tappar effekt högre upp i registret.

En uppgradering som därför är vanligt är att man går ner i storlek på avgashuset samtidigt som man byter till ett större kompressorhjul. Det ger en turbo som svarar och kommer snabbare och därmed hjälper dig att komma upp i plan fortare. Med det större och modernare kompressorhjulet så tappar du inte heller effekt på toppen.

Turbobyte kan förutom bättre respons ge en märkbar effektökning direkt, detta gäller dock främst maskiner som varit med ett tag. Bränslemängden har på dessa oftast ökat något av slitage och då hjälper det större flödet till och ge en mer korrekt bränslemängd och ökad effekt. På en modern diesel med elektronisk styrning och få timmar så kommer du att behöva öka bränslemängden för att få ut mer effekt.


spridareNär man tillsätter mer bränsle än turbon klarar att leverera luft så kommer motorn att svartryka eftersom luft/bränsle blandningen blir fel. Det är även detta fenomen du kan se på en turbo som inte fungerar som den ska eftersom motorn tillsätter lika mycket bränsle som om turbon skulle vara hel.

Det är här storleken på inloppet på kompressorhjulet som har betydelse för effekten. Ju större inloppsdiameter desto mer flöde klarar hjulet. På PDF dokumentet i denna guide så är andra diametern efter snedstrecket  ”stora” diametern på hjulet som sitter innanför kompressorhuset och som inte är synbart.

För de som endast letar hög prestanda så är det bra med ett så stort kompressorhjul och avgashus som möjligt. För körbarhet och respons är ett litet eller mellanavgashus med stora kompressorn från K26 serien rekommenderat.


Bör jag uppgradera min turbo?

Om din turbo är av en äldre modell och dessutom trasig eller i dåligt skick så är det såklart rekommenderat att det byts ut. Annars så får man se efter sina behov och budget men för att enklare kunna se om det är en stor eller liten skillnad så har vi tagit fram en tabell i slutet av denna guide.

Här har du turbonummer och kan se vilken kompressorstorlek du har (samtliga ej inskrivna ännu) samt vilken storlek du har på ditt avgashus. Vi har noterat ner om det är rekommenderat med uppgradering eller ej men kontakta oss om du är osäker, detta är bara en guide som inte passar alla.

Kort så rekommenderar vi starkt byte om du har modellen med litet kompressorhjul och stora 12 cm2 avgashuset. Detta är ingen bra turbokombination på denna motor och även Volvo Penta har bytt ut turbon till en med större kompressor och 8’ans avgashus.

Tryck på ikonen nedan för att öppna en tabell med rekommenderade uppdateringar.

Tabellen är baserad på motortyp och turbonummer. Samtliga motorer finns ej med, kontakta oss gärna om du känner dig osäker. Observera att du behöver en PDF läsare för tabellen.

 

 

Uppgraderingstabell Volvo Penta trim turbo


HemHem